Skolens organisering under koronatiden

Illustrasjon.

Generelt

I hovedsak sier smittevernveilederen at det skal være minst en meter mellom hver elev, den har bestemmelser om hygiene og om at elever og lærere som har selv lette symptomer på luftveisinfeksjon skal holde seg hjemme og være symptomfrie i minst 24 timer før de kan komme tilbake. I tillegg må vi ta hensyn til antall lærere og antall rom vi disponerer, i tillegg til AKS.

Gruppestørrelse

Gruppestørrelsene er regulert etter bestemmelsene i smittevernreglene. Den anbefaler et utgangspunkt på 15 elever pr. lærer fra 1.–4. trinn og 20 elever pr. lærer fra 5.–7. trinn. Dette er de samme gruppestørrelsene som er gitt i lærernormen. Disen skole følger lærernormen.

I smittevernveilederen er det åpnet for noe fleksibilitet så gruppene kan være litt større eller mindre for å tilpasses lokale forhold. På Disen er det nå 21 elever pr. lærer på 5.–7. trinn, altså en korhortstørrelse på 21 istedenfor 20 som er anbefalt. Fra 1.–4. trinn er kohortstørrelsen vår på 14. Da kan vi dele normale klasser med 28 elever i hver på to.

Dette betyr at alle lærere på Disen har en kohort hver, og at vi ikke har lærere som ikke underviser en kohort. I enkelte kohorter vil det være en eller flere assistenter i tillegg til læreren.

Rom

Alle rom på skolen som kan romme en kohort er i pr. i dag i bruk. Det vil si at det er kohorter både i gymsal og samlingssal. Alle spesialrom som minumum kan ta en kohort er i bruk. For å få nok rom er alle trinn nødt til å ha minst en dag med uteskole og to trinn har en dag hver med hjemmeskole.

Skoledagens lengde

Skoledagens lengde reguleres nå av lærernes arbeidstidsavtale. Lærere i 100% stilling har i utgangspunktet 19,5 timer i uka til undervisning. De aller fleste underviser mindre fordi de har ulike reduksjoner i undervisningstiden. Det kan være fordi de er kontaktlærere eller gjør andre typer oppgaver på skolen. Vi har måttet regne et gjennomsnitt av alle lærernes arbeidstid og da kan vi ha en skoledag med undervisning fra 9–13.

Skoledagens innhold

Vi forsøker å ha så normale skoledager som mulig. Bestemmelsene om fag og timefordeling gjelder ikke inntil videre. Det betyr at fag vi ikke greier å undervise i utgår i en periode. Dette kan variere fra trinn til trinn, og fra klasse til klasse.

Uteskole

En uteskoledag er en normal skoledag der man tar med undervisningen ut. Disen skole har vanligvis uteskole på 1. trinn, nå må alle ha det. Uteskole gir store muligheter for aktive og varierte undervisnigsformer. Gymsalen er opptatt og brukes som klasserom, og derfor vil mange også oppleve at det er mye bevegelse og fysisk aktivitet på en uteskoledag. Det skal knyttes læringsmål til de oppleggene som gjennomføres.

Hjemmeskole

5. og 6. trinn har en dag hver i uka med hjemmeskole.

Lekser

På Disen har vi enda ikke startet med lekser og det er to ulike grunner til det. Det ene er at det tar tid fra en allerede presset undervisningssituasjon og vi har ønsket at det skal være planlagt og godt tilrettelagt undervisning i de timene elevene er på skolen. Den andre er at bøker kan representere smittefare og derfor har vi ønsket at det skal være minst mulig innsamling og utdeling av bøker på skolen. Vi vurderer kontinuerlig om og når vi skal starte med lekser igjen.