Materservering på AKS

AKS-figur-kokk-gul

Måltidet

Måltidet er en viktig arena. Et sunt og godt måltid gir nødvendig energi, samtidig som det er en sosial arena som skal brukes til samtale og språkstimulering.

Måltidene er en grunnleggende faktor for å fremme konsentrasjon og læring. Gode rammer for måltidet, med ro og nok tid til å nyte maten, gir grunnlag for gode måltidsopplevelser og trivsel.

Barna må ha med seg nok mat for en hel dag på skole og AKS. Det er foresatte sitt ansvar at barnet har med seg tilstrekkelig med mat for en hel dag.

Vi oppfordrer at barna har en matpakke for skolen og en for AKS. Merk gjerne matpakken og ta en prat hjemme om at de må spare mat til AKS-tiden.

Ferie

Barna må alltid ha med seg to matpakker i skolens ferier. Enkelte dager serverer vi mat i sammenheng med forskjellige aktiviteter og turer, matlagingsprosjekt, baking, grill tur i naturen og felles måltider. Infoamsjon om dette vil stå i ferieprogrammet.

Allergier

Vi tar hensyn til allergier og har alltid alternativ til barn med matallergier. Foresatte er ansvarlig for holde AKS oppdatert med informasjon og dokumentasjon om allergier, medisiner eller andre relevante opplysninger.

AKS har som hovedregel ikke forbud mot bestemte varer.

Elever på AKS oppfordres til å ikke dele mat og drikke.

Ved fellesarrangementer skal all mar merkes.